Evalueren
Kijken
Kijk samen, na of tijdens de kunstles, naar al het gemaakte werk. Zorg natuurlijk voor een veilige sfeer en reflecteer met je leerlingen. Deze methoden zijn geschikt voor alle groepen van de basisschool.
Het doel = met en van elkaar leren.
Herhaal altijd voor het evalueren dat bij kunst iedereen zijn of haar eigen smaak heeft en ook mag hebben.
Dus, zet dit in als lesafsluiting of juist als onderbreking. Wees niet bang voor afkijken: De grootste kunstenaars van de wereld hebben hun inspiratie en ideeën ook ergens gezien, dus na-apen bestaat eigenlijk niet. Als iemand jouw idee overneemt, zie dat dan als een groot compliment, influencer .
kunstles
Vragen
- Welke kleuren, vormen, herkenbare objecten zie je?
- Wat is gelukt of waar ben je blij mee?
- Wat heb je geleerd of voor de eerste keer geprobeerd?
- Wat is niet gelukt en hoe komt dat? (Wie weet een tip hiervoor?)
- Welk werk valt op en waardoor?
- Welk werk heeft iets wat jij ook een keer wil proberen en wat dan?
Kring
Verzamel al het werk op een plek in de klas en ga hier in een kring omheen staan. Zo kan je in een oogopslag al het werk zien en bespreken. Soms vallen bepaalde werken direct op. Zet de vragen in om de leerlingen gericht te laten kijken en reflecteren.
Op de foto zie je een voorbeeld van deze manier, de opdracht was; schilder, teken of knutsel de ruimte. Dit voorbeeld is in groep 3.
Museum
Het werk kan op alle tafeltjes blijven liggen en de leerlingen kunnen langslopen en kijken. Persoonlijk hou ik ervan als dit rustig gebeurt. Ik leg dan uit dat we ‘even in een museum zijn’ en dus lopen we stil rond en raken we de werkjes niet aan.
Het bespreken kan als iedereen weer op de eigen plek zit, of tijdens het lopen door het museum. Kijk wat jouw groep aankan en wat jij prettig vindt.
Wennen
Evalueren na een kunstles is even wennen. De eerste paar keer zullen leerlingen vooral geneigd zijn erg complimenteus te zijn over het werkje van de beste vriend. Hoe vaker je echter zo de les afsluit, hoe minder dit gebeurt.
Kies zelf hoe je het werk laat signeren en of je wel of niet aandacht besteedt aan de maker van elk werkje. Je kan juist de namen zichtbaar in het werk laten zetten, of juist op de achterkant van het werk. Als een werkje wordt besproken is het eigenlijk niet interessant wie het heeft gemaakt, de maker weet het zelf echt wel als zijn/haar werk wordt besproken. Bovendien mag de maker zelf kiezen of hij/zij iets met de opmerking wil of dat het gezegde juist niet zijn/haar smaak is. Ook dat is even wennen, maar al doende zal dit steeds normaler worden en beter en beter gaan
Schrijven
Ik heb ook een blad gemaakt om het evalueren individueel te doen en te koppelen aan een schrijfopdracht. Zo kan je het bewaren en bij de start van een volgend project er weer even bij pakken.