Keith Haring

Deze wereldberoemde Amerikaanse kunstenaar is bekend door zijn simpele en toch ontzettend leuke herkenbare figuren. Over hem kan je een inspirerend levensverhaal vertellen én zijn werk is voor kinderen leuk om na te maken. Welk figuur in welke kleuren en welke gebeurtenis creëer jij?
Let op! Zoek niet op het digibord naar google afbeeldingen ‘Keith Haring’ terwijl de hele klas naar het scherm kijkt, er staan daar vaak plaatjes tussen die niet helemaal geschikt zijn voor de basisschool!  

Bepaal zelf welke doelen bij jouw leerlingen aansluiten.

Kennis:
De leerling weet dat Keith Haring een Amerikaanse kunstenaar is (en dat hij leefde van 1958-1988).
De leerling kan het werk van Keith Haring herkennen tussen andere kunstwerken.
De leerling kan wat vertellen over het leven van Keith Haring en waarom hij kunstenaar is geworden.
De leerling kan uitleggen hoe het werk van Keith Haring er uitziet aan de hand van 4 kenmerken=
1: abstracte figuren veelal mensen of honden met duidelijke dikke lijnen
2: deze figuren zijn ingekleurd met egale kleuren
3: dikke korte lijntjes om de figuren heen die een beweging of gebeurtenis uitbeelden
4: een kader om het werk en de achtergrond is veelal één egale kleur
De leerling kan uitleggen wat complementaire kleuren zijn en kan 3 paren benoemen=
rood – groen   &   geel – paars   &   blauw – oranje

Vaardigheid:
De leerling oefent met gericht kijken en tekenen, de leerling kan een figuur tekenen in de stijl van Keith Haring en past de vier kenmerken van dit werk toe.

Afbeelding afkomstig van de website haringkids

Neem een kijkje op de website haringkids. De website is ook erg leuk voor leerlingen om te bezoeken (is wel Engelstalig maar ook heel beeldend). 

Nodig

Deze les zal ongeveer een uur duren. 
-per leerling tekenpapier en tekenpotlood
-per leerling kleurpotloden of (het liefst) stiften
-per leerling of tweetal een dikke zwarte stift voor de lijnen

Gemaakt door leerling uit groep 6

De opdracht

In de lagere klassen: de leerlingen kiezen een beeld van de laatste sheet en proberen dit na te maken.
In de hogere klassen: de leerlingen bedenken een beeld en maken dit in de stijl van Keith Haring. Bijvoorbeeld: teken de leden van jouw gezin (inclusief huisdieren). Teken een situatie op het schoolplein tijdens een spel. Bedenk een beeld bij het thema ‘liefde’ of ‘een botsing’. Etc. 

! Bespreek de vier kenmerken die je in het werk wil terugzien met de leerlingen. Deze vier dingen zullen het werk echt laten lijken op dat van Keith Haring.
! Geef de leerlingen als tip eerst te schetsen met potlood en als aller-allerlaatst de zwarte lijnen te maken.
! Voor de bovenbouw, stel ook als eis dat de leerlingen complementaire kleuren kiezen om hun werk mee te vullen.

Het verhaal

Sheet één: start met het activeren van de voorkennis over kleur. Wat zijn de primaire kleuren en de secundaire kleuren? Vertel dat de leerlingen gaan leren over een kunstenaar die dol was op kleur.

Sheet twee, vraag of de leerlingen de naam Keith Haring kennen en vertel daarna zoveel als je wil over hem: Keith Haring is een Amerikaanse kunstenaar. Zijn hele leven wilde hij niets liever dan mensen blij maken en tekenen. Op de basisschool voelde hij zich veelal anders dan de rest, maar hij merkte wel dat hij kinderen kon laten lachen en dat hij dat fijn vond. Zijn vader tekende voor stripboeken, dus Keith begon ook poppetjes en verhalen te bedenken en maken.
Op de foto zie je dat Keith aan het tekenen is met een krijtje op een zwarte deur. Dit is een deur in een metro station. Keith vond de mensen in de metro niet vrolijk en de omgeving eigenlijk ook niet. Hij besloot de boel eens wat aan te kleden en begon overal honden, poppetjes en allerlei dingen te tekenen. 
Hij kreeg verschillende reacties hierop, sommige agenten werden boos, andere mensen waren juist enthousiast. Keith ging gewoon door, tot het werk zelfs in de kranten en op tv verscheen en steeds meer mensen het wilde hebben.

Sheet drie: Bekijk met de leerlingen het filmpje van de link boven in. Het is een kort fragment over een werk dat Keith een keer in Nederland heeft gemaakt. Vraag je leerlingen of ze de twee werkjes waar mee Keith op de foto staat herkennen.

Sheet vier: Veel van Keiths beroemde werken op een rij, maar ik heb bij de linkerhelft iets veranderd. Laat de leerlingen benoemen wat het verschil is tussen de linker en rechterhelft. Op de volgende sheet staat het origineel. Het verschil is dat ik de ‘bewegingsstreepjes’ heb weggehaald.

Sheet vijf: Laat de leerlingen ook benoemen wat ze zien. Benadruk dat elk werk omkaderd is, dat er soms gebruik is gemaakt van arcering (vullen dmv stippen/streepjes) en dat de kleine zwarte streepjes een gebeurtenis, beweging of emotie uitbeelden. Vertel dat die ‘bewegingsstreepjes’ ontzettend belangrijk zijn voor het werk en dat die het beeld tot leven brengen. Laat de leerlingen bijvoorbeeld nog benoemen wat ze het grappigste plaatje vinden.

Sheet zes: Vertel dat Keith wel degelijk gebruik maakte van kleur. Ontdek met de leerlingen dat elk vlak egaal gevuld is, dat wil zeggen dat alles dezelfde kleur heeft en er geen schaduw of kleurverloop is. Benadruk nogmaals dat Keith zijn werk graag wilde delen met iedereen, hij wilde kinderen aansporen om kunst en verhalen te maken en zoveel mogelijk mensen bereiken. Bijzonder aan Keith is dat hij juist betaalbare stukken voor zo veel mogelijk mensen maakte.

Sheet zeven: Vat met de leerlingen samen wat de vier kenmerken van Keith Harings werk zijn:
1: abstracte figuren veelal mensen of honden met duidelijke dikke lijnen
2: deze figuren zijn ingekleurd met egale kleuren 
3: dikke korte lijntjes om de figuren heen die een beweging of gebeurtenis uitbeelden
4: een kader om het werk en de achtergrond is veelal één egale kleur.

Complementaire kleuren: Eventueel kan je de leerlingen laten kijken naar de kleuren. Keith kiest veelal complementaire kleuren. Kleuren die in de kleuren cirkel tegenover elkaar liggen en die dus niet ‘mooi’ bij elkaar passen maar juist ‘er uit springen’. Rood-groen, geel-paars en blauw-oranje. Zoek met je leerlingen deze combinaties in het werk.