Raamverf

Raamverf (ook wel stickerverf genoemd) is ontzettend leuk materiaal om in verschillende groepen mee te werken. Elk kind maakt een sticker die heel lang meegaat en onbeperkt kan worden verplaatst. Raamverf droogt op tot een soort flexibel laagje plastic die op allerlei gladde oppervlaktes (uit stroefheid) blijft plakken. Het leukste is om de sticker op het raam te doen, dan schijnt het licht er mooi op en heb je een soort eigen glas in lood gemaakt.

Omdat de techniek zich lastig laat uitleggen/voordoen heb ik er verschillende korte filmpjes van gemaakt. Zo kan de hele klas het in 1 keer zien en vervolgens uitvoeren.

Wat je moet weten

  • Raamverf kan niet uit kleding worden gewassen
  • Er is dikke raamverf, speciaal om het randje/het contour te maken. 
  • Er is dunnere raamverf, speciaal om mee in te kleuren.
  • Omdat de raamverf op een plastic vel komt, kan je (bijna) elk gewenst voorbeeld er onder leggen en overtrekken. Zelf mooi kunnen tekenen/ontwerpen hoeft dus niet.
  • Check bij het opruimen alle dopjes goed, zo kan je het jaren bewaren.
  • Gebruik geen (of hele oude) kwasten/penselen als je de raamverf hiermee wil uitsmeren, je kan de raamverf er niet meer afwassen en het plakt alle haartjes van de penseel dus permanent aan elkaar.
  • Raamverf is duur. Het loont om grote flessen te kopen en kleinere flesjes om mee te werken daarmee zelf te vullen (zie afbeelding onder). Ik schrijf vervolgens met watervaste stift op het flesje of het contourverf is of niet. 
  • Er is transparante en witte invulverf. Deze komt beide ‘wit’ uit het flesje, schrijf dus op het flesje of het transparant of wit is. 
  • De transparante verf is goed te gebruiken ter versteviging van het werk. Als een kind iets wil maken met smalle, lange uitstulpsels, laten we zeggen een dier met pootjes. Dan kan je de transparante verf gebruiken om toch alle pootjes 1 geheel te laten zijn. Het droogt dan doorzichtig/transparant op, dus je ziet er niets van. 
  • Als het werk droog is, zie je goed waar de verf dik en waar dun is aangebracht. Probeer overal even dik te werken en het mooi egaal te verdelen. 

Aan de slag

  • Test altijd even jouw plastic hoesjes waarop je de raamverf wil gaan aanbrengen. Test zowel de contourverf als de vulverf, er zijn plastic hoesjes waar de verf op de een of andere manier toch aan hecht en dan krijg je de sticker er niet af, heel vervelend.

Print afbeeldingen óf laat de leerlingen een ontwerp met zwarte stift zelf maken. Bij een zelfgemaakt werkje moeten de vakjes niet te klein/de lijnen niet te dicht bij elkaar. Anders zullen de lijnen van het contour elkaar raken en wordt het een vlek in plaats van een vlak.

Zorg ervoor dat elk kind een voorbeeld en een plastichoesje heeft om mee te werken. Ik zorg ervoor dat kinderen ook een kleurplaat of iets anders op hun tafel hebben. De kinderen weten dat ze soms even moeten wachten op een bepaald flesje verf.

Bij het starten, zal je niet voor elk kind een flesje met ‘contourverf’ hebben: 

  • Kinderen die een ontwerp hebben met weinig lijnen, kan je eerst laten gaan. 
  • Sommige kinderen treuzelen misschien erg met het ontwerp kiezen, die komen dan later aan de beurt. 
  • Als iedereen het zelfde ontwerp maakt is het een kwestie van geduld en kan je als leerkracht de kinderen met een sterke fijne motoriek eerst laten gaan.

Je kan de les in twee delen doen, eerst de contouren laten maken. Dit laten drogen, daarna laten inkleuren. Zo kan je raamverf ook in een circuitje inzetten. Let wel op, er moet worden begonnen met de contouren, er valt niets in te kleuren als de lijnen er nog niet staan.

De instructie

Zo maak je het contour, met rechte lijnen.

Zo maak je het contour in een cirkelvorm.

Het verschil tussen contourverf en invulverf uitgelegd en zo kan je de vlakken inkleuren.

Controleer altijd even het werk.

Extra, zo kleur je een vlak in met meerdere kleuren.