Beken(de) kleur

Kleur bekennen, zo kan je van elke les wel een taalles maken. De Nederlandse taal is al een kunst op zich. 

In deze lessenserie is het de bedoeling dat leerlingen kennismaken met beroemde kunstenaars en hun kunstwerken.
Aan de hand van vele vragen begint de les met een gesprek over de kunstwerken: 
(Her)Ken je het werk?
Wat zie je (welke kleuren, welke vormen, welke herkenbare dingen)?
Snap je dat deze kunstenaar wereldberoemd is? (Dus eigenlijk, vind je het mooi?)
Wat vind je er mooi aan, wat vind je er niet mooi aan?
Hoe denk je dat het gemaakt is?
Denk je dat jij dit ook kan maken? Zou je dan iets anders doen? Wat dan en waarom? 

In de lessen komt het gesprek over kleur steeds weer terug. Ideaal is het om eerst de les kleur en mengen te geven en daarna deze lessenserie te behandelen. Zo kan je elke keer weer terugpakken op wat bij kleur en mengen is geleerd. Alle onderstaande lessen beginnen met kunstbeschouwing en eindigen in een doe-opdracht passend bij de kunstenaar. 

Joan Miró

Piet Mondriaan

Compositie met groot rood vlak:  Kunstmuseum in Den Haag, afbeelding van deze website.

Keith Haring

Afbeelding van haringkids.com